עד השישה באוקטובר הנושא האזרחי בה"א הידיעה היה המאבק על הדמוקרטיה. כך, למשל, סיפרו לנו "כוח קפלן", "אחים לנשק", "לוחמי 1973" ועוד קבוצות עם שמות "אזרחיים" כאלה ואחרים. יומיים לאחר מכן, עם גיוס המילואים הנרחב היו קבוצות אלה, ובמיוחד "אחים לנשק", מודל לחברה אזרחית מתפקדת בעידן נאוליברלי, כלומר, לארגון לא-ממשלתי התופס את מקומה של הממשלה במילוי הצרכים החברתיים (ובאופן אירוני גם הצבאיים). בהרצאה אבקש לחשוב מחדש על סוגיית החברה האזרחית בישראל מנקודת המבט של האזרחות ומשמעויותיה. בחינת גבולותיה של החברה האזרחית בימי המחאה והמלחמה מלמדת, להבנתי, על מהותה (המוגבלת) של האזרחות ומשמעותה לשאלת הריבונות בישראל. בהרצאה אתייחס להבחנתו של הפילוסוף הפוליטי ג'יימס טאלי (Tully) בין אזרחות מהוגנת (civil) לאזרחות מגוונת (civic) על מנת לאפיין את הפער המתקיים בין החברה האזרחית לחברה הפוליטית בישראל.
|